Data
8, 9 & 10 september 2020

Plaats
Expo Haarlemmermeer

Zonnecellen op vangrail: opbrengst valt tegen

23.06.2020 Norbert Cuiper

Zonnecellen op vangrail: opbrengst valt tegen


Flexibele zonnecellen op vangrails zijn getest langs de provinciale weg N194 in Heerhugowaard. De opbrengst valt tegen, maar dat komt vooral door een afdekkap die later werd geplaatst.

Dit concludeert TNO uit het onderzoek dat samen met de provincie Noord-Holland en andere partners is uitgevoerd. Langs de weg is in de zomer van 2018 een dubbele vangrail over een lengte van 72 meter voorzien van flexibele zonnefolie. Elke 12 meter lagen er twee PV-modules van 90 Wattpiek en drie modules van 120 Wattpiek. Het gemiddelde vermogen was 45 Wattpiek per vierkante meter. Tegelijk werd een monitoringssysteem geïnstalleerd met camera’s en weerstation.

Later dan gepland

De proef liep één jaar, van 18 maart 2019 tot 19 maart 2020. Dat was later dan gepland. De netbeheerder moest de netaansluiting eerst verzwaren en van een aparte energiemeter voorzien. Ook leidde hevige regenval ertoe dat er meer water in de putkasten liep dan verwacht, waardoor de optimizers in twee van de drie putkasten onder water kwamen te staan en uitviielen. Het systeem is toen afgeschakeld, waarna de aangetaste optimizers zijn vervangen.

Opbrengst lager

De energieopbrengst was met 1200 kWh per jaar lager dan de verwachte 1800 kWh. Dat betekent een 33 procent lagere opbrengst. Volgens TNO komt dit vooral door de transparante afdekkap. De kap werd later aangebracht tegen mogelijke botsingen, vandalisme en schitteringen voor passerend verkeer. Ingeschat was dat dit 20 tot 25 procent van de opbrengst zou kosten, maar het effect van de kap is waarschijnlijk groter geweest, zo melden de onderzoekers in het rapport.

Veiliger systeem

TNO stelt voor om voor om het systeem waterbestendiger en veiliger te maken. Dit kan door de elektronica achter de vangrails in een kast te plaatsen. Nadeel hiervan is dat het maaien van het gras bij de vangrail lastiger wordt. Een andere oplossing is om de elektronica alsnog te integreren in de constructie. Dit zou veiliger zijn, maar dat moet nog worden getest met botsproeven. De harde afdekkap kan lichter worden uitgevoerd en optisch worden gekoppeld met de zonnefolie in één robuuste beschermlaag, aldus TNO.

Project

Dit project ’Modular E-cover for Smart Highways’ (MESH) is uitgevoerd door de provincie Noord-Holland samen met TNO, Solliance Solar Research, Heijmans, Femtogrid en de Hogeschool van Amsterdam. De proef langs de N194 is afgerond. De installatie is op 19 maart 2020 verwijderd. 

Toekomst

Flexibele zonnefolies kunnen op vangrails worden aangebracht, maar ook op geluidsschermen of andere infrastructurele werken. TNO verwacht dat in de toekomst steeds meer infrastructuur voor verkeersmanagement toegepast wordt vanwege de transitie naar ‘smart highways’. 

Het onderzoeksrapport staat op de website van TNO.

zonnepanelenTNOzonnefoliesmart highways

Doe mee aan Solar Solutions International

Voor bezoekers
Verken de beursvloer en ontdek welke highlights u kunt verwachten.

Meer informatie

Voor exposanten
Regel eenvoudig uw deelname en ontdek hoe u meer uit de beurs kunt halen.

Meer informatie

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van alle informatie over de beurs én het laatste solar-nieuws.

Meld u nu aan